Čtvrtek, 21. listopadu 2019

Nový registr o nemovitostech umožní státu ušetřit milióny

11.10.2012
Praha (Právo) - K efektivnějšímu využití státních administrativních budov má přispět nový centrální registr, který v listopadu naostro spustí Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Stát by tak mohl ušetřit ročně desítky miliónů korun.
„Náš úřad chrání vlastnické zájmy České republiky v právních sporech, ale i při přímé správě nemovitého i movitého majetku státu. Nový systém dovolí velmi rychlý a jednoduchý přístup k informacím o vlastnictví jednotlivých budov i o jejich přesných rozměrech, a to včetně plánů,“ přibližuje přínos zřízení centrálního registru administrativních budov generální ředitel ÚZSVM Miloslav Vaněk.
 
V současné době probíhá zkušební provoz tohoto registru. Z dat, která obsahuje, lze například zjistit, kolik úředníků se v budovách nachází, jaké jsou ceny pronájmu ve státních budovách, kolik je volných prostor a jaký je jejich stavebně technický stav.
 
„Systém tak umožní maximální využití prostor státních budov, a tedy snížení nákladů na jejich provoz. Jednotlivé parametry půjde sledovat nejen podle konkrétních budov, ale také celkově za jednotlivé státní instituce,“ ujistil včera Právo Vaněk.
 
Jak vyplynulo z šetření, které v roce 2007 nechal provést Úřad vlády, státní instituce tehdy využívaly více než 4800 budov. Dvě třetiny byly ve vlastnictví státu a zbytek patřil nestátním subjektům.
 
V těchto budovách pracovalo na celkové ploše 2,5 miliónu metrů čtverečních kolem 162 tisíc zaměstnanců. Ročně stát za provoz a údržbu těchto budov platil přes 4,3 miliardy korun a na nájemném zhruba 684 miliónů Kč.
 
Foto popis| Miloslav Vaněk