Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM)

27.03.2003

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (dále jen ÚZSVM) byl zřízen ke dni 1. 7. 2002 zákonem č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, jako organizační složka státu. Již tímto zákonem, vedle činnosti zastupování státu před soudy, rozhodčími orgány a správními úřady a orgány, byla ÚZSVM dána příslušnost hospodaření s majetkem (podle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, a to podle § 10 a 11 tohoto zákona tzv. majetek v operativní evidenci).


Působnost a činnost ÚZSVM byla od doby jeho vzniku upravena dalšími zákony, novelami a vládními usneseními. K původním hlavním činnostem tak přibyly:

  • hospodaření s majetkem (včetně práv a závazků), se kterým byly příslušné hospodařit okresní úřady a který nepřešel společně s výkonem agendy na obecní nebo krajské úřady,

  • možnost zastupování obcí v zákonem stanovených případech,

  • převedení vybraného majetku na hraničních přechodech, k němuž do 30. 4. 2004 mělo příslušnost hospodařit Ministerstvo financí - Generální ředitelství cel,

  • výkony zajišťování majetku a věcí v trestním řízení.


Již z tohoto stručného přehledu je zřejmé, že jak právní zastupování státu, tak i hospodaření s majetkem jsou v dynamickém vývoji, které se odráží i ve stále se zvyšujících nárocích kladených na ÚZSVM. Všechny takto postupně svěřované úkoly převzal ÚZSVM bez nároků na personální či prostorové rozšíření.


Generálním ředitelem Úřadu je Ing. Miloslav Vaněk.

Ř˜editelem Územního pracoviště Ústí nad Labem je Ing. Jiří Kubricht.

Ř˜editelkou odboru Odloučeného pracoviště v Teplicích je Dana Heřmanská.



Přehled činností na odboru Odloučené pracoviště Teplice


Jedním ze sedmi Územních pracovišť ÚZSVM je Územní pracoviště Ústí nad Labem, jehož součástí je odbor Odloučené pracoviště Teplice (OP Teplice). OP Teplice zajišťuje veškerou činnost, která přísluší do kompetencí ÚZSVM v podmínkách celého okresu Teplice. Působí zde 8 měst, z nichž největší je Statutární město Teplice a dalších 26 samostatných obcí.

Na OP Teplice je převážná část správy a nakládání s majetkem státu soustředěna v oddělení Hospodaření s majetkem v účetní evidenci. Jmenované oddělení všechen hmotný, nehmotný a peněžitý majetek řádně inventarizuje, vede ho v účetní evidenci a zajišťuje jeho veškerý účetní pohyb. Kromě této základní činnosti spolupracuje s katastrálními úřady při obstarávání potřebných nabývacích titulů, ověřuje potřebnost majetku pro ÚZSVM, připravuje podklady pro výběrová řízení, provádí oprávněné bezúplatné převody a zpracovává příslušné kupní smlouvy. Rovněž vykonává agendu nájemních smluv, případně smluv o výpůjčkách a zajišťuje potřebné znalecké posudky na stanovení cen prodejů a nájmů.

Ve výše zmíněném oddělení byly v roce 2004 čerpány výdaje na tuto rozsáhlou činnost ve výši necelých 300 tisíc korun a v souvislosti s tím byly dosaženy příjmy do státního rozpočtu v částce vyšší než 8 milionů korun.

OP Teplice v současné době hospodaří a nakládá se 7 723 ks hmotného majetku a s nehmotným majetkem v počtu 85 ks. Kromě hmotného a nehmotného majetku hospodaří a zajišťuje návratnost 385 ks pohledávek.

Důležitý úkol současného období představuje převod pozemků od Agentury ochrany přírody a krajiny, které přešly do příslušnosti hospodaření ÚZSVM dnem 1. 1. 2005. V daném případě se v současné době realizuje identifikace pozemků, které se nacházejí v zastavěných územích příslušných obcí. V rámci spravovaného obvodu OP Teplice je předpoklad, že v rámci pozemků z oblasti chráněného území dojde k převzetí okolo 180 pozemků.

Dalším z úkolů je realizace bezúplatných převodů pozemků pod silnicemi II. a III. třídy v okrese Teplice a pod místními komunikacemi na Ústecký kraj a příslušné obce. K tomu je v přípravě celý rozsah agendy pro takový bezúplatný převod, který se týká 182 pozemků. Dále se předpokládá i změna majetkové příslušnosti 37 pozemků pod dálnicemi a silnicemi I. třídy v okrese Teplice. Rovněž závažným úkolem k realizaci je prodej najímaných 28 bytových jednotek do vlastnictví nájemců.


Agenda, kterou řeší a realizuje oddělení hospodaření s majetkem v operativní evidenci OP Teplice, je velmi rozmanitá. Jedná se o realizaci věcí movitých i nemovitých, vypořádání závazků a pohledávek, jednání se zástupci bytových družstev, soudu, státního zastupitelství, policie, v notářských kancelářích. Zahrnuje převzetí majetku, vyklízení bytů, nebo případný prodej majetku či jeho likvidaci.


Činnost je soustředěna do čtyř hlavních bloků agendy:


  1. Ř˜ešení případů odúmrtí. Jedná se o případy, kdy dědici dědictví odmítli nebo vůbec nejsou a stát musí vyřešit činnosti jako je vyklizení a realizace bytu, co nejlepší zhodnocení eventuálního majetku (movitého i nemovitého), případně se vypořádat se závazky (pohřebné).

  2. Ř˜ešení případů majetku z trestné činnosti. Jde většinou o realizaci drobných věcí bez hodnoty či nepatrné hodnoty, vesměs poničené, neprodejné a tudíž určené k likvidaci například MC, CD, videokazety, kde byla porušena autorská práva.

  3. Ř˜ešení nálezů. Různé nalezené věci přebírá ÚZSVM od obecních úřadů, kterým se ve lhůtě jednoho roku nepodařilo majetek vrátit vlastníkovi. Jedná se o věci většinou bez ceny a dále neprodejné. V několika případech se podaří tyto věci realizovat také ve spolupráci s bazary.

  4. Ř˜ešení případů zabezpečení majetku. Jedná se o zabezpečení majetku, u kterého je v katastru nemovitostí uveden např. neznámý vlastník nebo se jedná o majetek zrušených státních podniků apod. Teprve po prošetření všech nabývacích titulů je možné se ujmout hospodaření a dále s majetkem nakládat. Například v roce 2003 bylo zrealizováno a zcela ukončeno 128 případů. V roce 2004 už to bylo 278 ukončených případů.



Za prioritní úkoly do budoucna považuje OP Teplice řešení:


  • dokončení privatizace zdravotnických zařízení,

  • převodů nemovitostí - zejména budov, které jsou ve špatném technickém stavu, a jež by mohly nepřiměřeně navyšovat náklady při péči o ně a jejich zabezpečení,

  • realizace majetku z trestné činnosti (tvoří množstevně nejpočetnější skupinu případů), stejně jako přebírané nálezy od obecních úřadů, kdy se nepodaří najít vlastník ve lhůtě jednoho roku,

  • zabezpečení majetku zajištěného dle zákona č. 279/2003 Sb.,

  • podílů na finančním vypořádání se s bytovými družstvy v případech, kdy státu v rámci odúmrtě připadl podíl na bytu se všemi právy a povinnostmi.


Dalším neopomenutelným pracovištěm OP Teplice je oddělení Hospodářské správy, které zajišťuje činnosti, které se dají shrnout do následujících oblastí:


  • správa a údržba nemovitého majetku,

  • správa a údržba movitého majetku,

  • správa a údržba HW a SW,

  • řešení a vymáhání pohledávek,

  • vedení spisovny.


Od počátku zahájení činnosti OP Teplice byly zajišťovány oddělením Hospodářské správy následující významnější úkoly:


  • sestěhování nadbytečného nábytku a kancelářského vybavení po zaniklém okresním úřadu a jeho inventarizace,

  • zajišťování převodu investorství k budované CPS Hasičského záchranného sboru na krajské ředitelství HZS,

  • zajištění kompletní opravy fasády na objektu Husitská 1071/2, Teplice a provedení vestavby plynové kotelny do tohoto objektu,

  • dokončení spisové rozluky po zaniklém Okresním úřadu Teplice. Dohledané archiválie byly nabídnuty a předány obecním a městským úřadům, Krajskému úřadu Ústeckého kraje a Státnímu archivu v Teplicích. Současné provedení reorganizace a založení vlastní spisovny OP Teplice,

  • převedení 200 ks licencí Microsoft Office CZ 2000 po zaniklém Okresním úřadu Teplice na obce třetího typu,

  • zajišťování výpůjček a nájmů na nebytové prostory v neobsazených objektech převzatých po zaniklém okresním úřadu. Obdobně pak i na dočasně nevyužívané kanceláře v sídle odboru,

  • zajišťování údržby veřejně přístupné zeleně,

  • odstraňování černých skládek a zajišťování znepřístupnění míst, kde se tyto skládky vyskytují,

  • převzetí hraničního přechodu Cínovec od Generálního ředitelství cel,

  • zajištění oprav na objektu Masarykova 2421/66 Teplice,

  • zmapování vodních ploch, které jsou ve správě OP Teplice. Jedná se o cca 120 pozemků rozkládajících se na cca 20 katastrálních území,

  • převzetí dvou obytných domů s bytovými jednotkami v Košťanech,

  • řešení a vymáhání pohledávek vzniklých z nájemních smluv a smluv individuální bytové výstavby. Počet rozpracovaných pohledávek činí cca 370 případů,

  • zajištění předání objektu v ul. 28. října 26, Teplice Statutárnímu městu Teplice, jako jeho historický majetek.





Aktuálně:


Sedmdesát obrazů z odúmrti


V uplynulých dnech proběhlo uskladnění 70 ks obrazů (odúmrť), které budou v nejbližší době znalcem ohodnoceny a dle zjištěného stavu dále realizovány (prosím doplnit fotografii Teplice 2).




Zámek "Křemýž"


V těchto dnech probíhalo předání státního zámku "Křemýž" novému majiteli, který objekt získal výběrovým řízením. Jednatelé společnosti Liwa Investment Group, s. r. o. převzali dne 3. 2. 2005 opuštěnou nemovitost. Z historických pramenů bylo zjištěno, že 133 let vládly tomuto areálu samé ženy. Po druhé světové válce byl tento objekt zařazen do systému zdravotnických zařízení určených k léčbě plicních chorob. V posledních letech objekt sloužil jako léčebna dlouhodobě nemocných. V roce 1996 byl provoz léčebny ukončen a objekt převzal okresní úřad. Od té doby zámek začal chátrat, a proto pro záchranu památky navrhlo OP Teplice prodej výběrovým řízením




Otázky pro ředitelku OP Teplice Danu Heřmanskou


Jaký je rozdíl mezi státem a samosprávou v hospodaření s majetkem?

"Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových byl zřízen státem, jeho posláním je činnost, která vychází z celkových zájmů státu. Tím je stanovena i povinnost hospodařit s veškerým státním majetkem a provádět jeho ochranu s péčí řádného hospodáře. Při nakládání s tímto majetkem je dbáno, aby z užívání nebo prodeje tohoto majetku byl získán co nejvyšší finanční příjem finančních prostředků do státního rozpočtu.


Co byste chtěli veřejnosti sdělit ve Vašem regionu?

V rámci působnosti OP Teplice bych ráda sdělila veřejnosti to, že OP Teplice v současné době eviduje více než 2.000 žádostí fyzických a právnických osob o řešení majetkových problémů vůči státnímu majetku. Musím konstatovat, že většinu těchto žádostí zdědilo pracoviště jako nevyřešené po bývalém Okresním úřadě Teplice. Ve vedení a u zaměstnanců OP Teplice přetrvává skutečný zájem ve vyřizování oprávněných žádostí aktivně konat. V důsledku tak velkého množství předmětných žádostí a při značné složitosti postupů však mohou zaměstnanci jejich vyřizování provádět jenom v delší časové posloupnosti. Dalším důvodem časové náročnosti této oblasti je skutečnost, že většina závěrů těchto řízení vyžaduje vydávání schvalovacích doložek Ministerstva financí ČR.

Proto opětovně žádáme veřejnost o shovívavost v časovém postupu a vyřizování jejich žádostí. Nejedná se přitom pouze o vyřizování běžných žádostí, ale v poslední době se množí také požadavky veřejnosti na urychlené vyřizování žádostí z důvodů potřeb pro získávání hypotečních úvěrů, nebo získávání finančních prostředků z fondů Evropské unie.

Rovněž bych ráda veřejnosti sdělila, že OP Teplice má v příslušnosti hospodaření více než 60 staveb, které jsou většinou opuštěné a je třeba najít pro tyto stavby nové a řádné vlastníky. Proto OP Teplice, vědomo si toho, že tyto opuštěné stavby fyzicky chátrají, řadí řešení tohoto stavu mezi priority tohoto období."

Došlo k chybě. Aplikace nemusí reagovat do znovu načtení. 🗙
Načítám...
Nelze se připojit. Klikněte pro pokus o připojení:
Připojení bylo odmítnuto.