Reakce na zavádějící tvrzení představitelů hlavního města Prahy

31.01.2020

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) uvádí na pravou míru zavádějící vyjádření představitelů hlavního města Prahy ke směnám nemovitostí mezi státem a hlavním městem Prahou a k administrativnímu komplexu, která se objevila v několika článcích.

Situace je zcela opačná. ÚZSVM zaznamenal zájem představitelů hlavního města Prahy o tento objekt. Aby ale mohl pokračovat v příslušných krocích, musel by mít ohledně tohoto majetku k dispozici usnesení rady a zastupitelstva hlavního města Prahy. Ani jedno nám nebylo dodáno, přestože jsme na to pana radního Chabra dopisem upozorňovali. Co se týče areálu tenisových kurtů v Praze na Letné, není pravdivé tvrzení pana radního pro majetek Chabra, že Praha již téměř tři měsíce čeká na potvrzení návrhu kupní smlouvy s ÚZSVM ze strany Ministerstva financí.
 
Rovněž není pravdou, že se hlavní město Praha se již dříve dohodla s ÚZSVM na dvou výměnách mnoha pozemků a nemovitostí v hodnotě přesahující dvě miliardy korun. Jednání s hlavním městem Prahou probíhají dlouhodobě, stát se směnám majetku nikdy nebránil a nebrání. ÚZSVM již mnohokrát deklaroval, že se jednání o případné směně nemovitostí požadovaných Prahou za nemovitosti potřebné pro stát nebrání, nicméně ochota a zároveň splnění zákonných podmínek musí být na obou stranách. Problémem je, že vyjádření pana radního Chabra v médiích se zásadně liší od tvrzení a požadavků pana primátora Hřiba.
Pan primátor například požaduje komplexní vyřešení všech majetkových vztahů mezi hlavním městem a státem a dále směny podmiňuje některými legislativními změnami, které se týkají například oceňování směňovaného majetku. Takové změny v oceňování majetku by ovšem bylo nutné provést změnou legislativy. Tato podmínka by tak znemožnila jakoukoliv směnu majetku na několik let. Důkazem, že i podle platné právní úpravy lze při dobré vůli obou stran dojít k uzavření směnné smlouvy, je směnná smlouva z roku 2017 uzavřená mezi ÚZSVM a hlavním městem Prahou. I to je jednoznačný důkaz, že se ÚZSVM těmto jednáním nebrání.
Rozhodně tedy není pravdou, že je to stát, kdo blokuje majetkoprávní vypořádání připravovaných směn. Jednání o připravované druhé a třetí etapě mezi ÚZSVM a hlavním městem Prahou nebyla dokončena nikoliv z politických důvodů, ale z důvodů věcných:
  • součástí zvažovaných změn byly i administrativní budovy (například Hybernská 2). V případě, že by nedošlo k dohodě ohledně převodu pozemků v Letňanech, stát by musel znovu vyhodnotit umístění státních zaměstnanců v těchto objektech,
  • v případě, že by nedošlo k dohodě ohledně pozemků v Letňanech, musel by stát řešit nedostatek státních administrativních budov jejich nákupem od soukromého sektoru. Zdrojem financování nákupu by musel být i prodej nemovitostí, o které má zájem hlavní město Praha,
  • u zvažovaných směn nemovitostí hlavní město Praha do dnešního dne nepředložilo příslušná usnesení Rady a Zastupitelstva hlavního města Prahy,
  • jak na straně magistrátu, tak i státu jsou posudky na nemovitosti z roku 2018. S ohledem na změny oceňovacích předpisů budou muset být na obou stranách posudky aktualizovány.
Není pravdivé tvrzení primátora Hřiba, že by hlavní město Praha dalo návrh na vyjasnění portfolia směn majetku. Dokumenty zaslané panem primátorem byly zcela nesrozumitelné. Pan primátor zaslal jakýsi seznam výpůjček nemovitostí, přičemž v něm byly uvedeny i instituce, které ani nejsou státními institucemi. Dále poskytl seznam znaleckých posudků, u nichž ani nebylo patrné, kterých nemovitostí se týkají. Pan primátor například nezaslal, o jaké státní nemovitosti má hlavní město Praha zájem. Proto byl vyzván k doplnění a reakce dosud nedorazila.
 
 
 
Došlo k chybě. Aplikace nemusí reagovat do znovu načtení. 🗙
Načítám...
Nelze se připojit. Klikněte pro pokus o připojení:
Připojení bylo odmítnuto.