Nedostatečně identifikovaní vlastníci
Podle nového občanského zákoníku došlo počátkem roku 2024 k přechodu opuštěných nemovitostí na stát. Zákonem stanovená desetiletá lhůta, ve které se vlastníci nebo jejich dědici mohli k majetkům přihlásit, uběhla 1. 1. 2024. Ze sestavy převáděných nemovitostí se vyjímají ty, o které bylo do konce roku 2023 u soudu požádáno v rámci dodatečného projednání dědictví a rovněž takové, kde byl vlastník dohledán, vyzván k nápravě údajů v katastru, ale ani po výzvě tak neučinil.
Nemovitosti, o které bylo požádáno v rámci doprojednání dědictví, budou i nadále evidovány na neznámého vlastníka. O změnu zápisu bude moci požádat až nový, soudem určený vlastník nebo vlastníci. Součástí katastrálních údajů však bude nově vyznačená poznámka o probíhajícím řízení (tuto poznámku, resp. upozornění, lze najít ve spodní části výpisu z katastru nemovitostí).
Po již nastalém marném uplynutí stanovené lhůty je možné se k majetkům přihlásit podáním žaloby na určení vlastnictví. K podání určovací žaloby doporučujeme zvážit pomoc specializovaného advokáta.
ÚZSVM nově nabytý majetek převedl dalším specializovaným institucím, které ho potřebují ke své činnosti. Zemědělská půda byla převedena na Státní pozemkový úřad (SPÚ), lesní pozemky pak zejména na státní podnik Lesy České republiky atd.
- PODPORA OBCÍ A KRAJŮ
ÚZSVM nemovitostmi nabytými po nedostatečně identifikovaných vlastnících, o které není zájem mezi jinými státními institucemi, podporuje rozvojové aktivity jednotlivých územních samosprávných celků. I v těchto případech je ovšem nutné pro převod majetku dodržet podmínky stanovené zákonem o majetku státu a Metodickým materiálem Ministerstva financí.
- SPOLUVLASTNICKÉ PODÍLY PO NEDOSTATEČNĚ IDENTIFIKOVANÝCH VLASTNÍCÍCH
Konkrétní postup u nabytých spoluvlastnických podílů (přímý prodej některému ze spoluvlastníků, případně výběrové řízení/dražba) závisí na charakteru majetku a velikosti spoluvlastnického podílu. Spoluvlastníci mohou kontaktovat ÚZSVM s žádostí o přímý prodej v jejich prospěch. Nicméně i v těchto případech musí ÚZSVM dodržet zákonný postup, tedy že nemovitosti nejprve musí nabídnout jiným státním institucím. V případě jejich nezájmu pak může ÚZSVM učinit další kroky. Pokud bude nalezena shoda o kupní ceně a smluvních podmínkách, bude možné takový převod uskutečnit. Není tedy nutné, aby spoluvlastníci iniciovali soud o vypořádání podílového spoluvlastnictví a následně platili náklady takového soudního řízení.
V případě SPÚ je možno rovněž jednat o převodu spoluvlastnického podílu, reálném rozdělení majetku, či i o výkupu spoluvlastnického podílu ze strany SPÚ pro potřeby rozšíření rezervy státních pozemků. K řešení spoluvlastnických podílů lze využít i institut pozemkových úprav, zejména v katastrálních územích, kde pozemkové úpravy budou probíhat, nebo budou po tomto datu v brzké době zahájeny.